Nu har William funnits hos oss i tre veckor, sjukt vad tiden går snabbt! 
Jag har gång på gång fått höra hur fantastiskt och underbart det är att få bli mamma, och det stämmer. Något häftigare får man nog inte vara med om💚 
Men. 
Ingen berättar för dig hur tufft det också är, dessa hormoner som slår ner i dig några dagar efter förlossningen golvade mig totalt! 
Inte visste jag att det kunde ta 1-3 veckor innan brösten började producera mjölk, utan du får glatt gå upp var tredje timme för att pumpa igång de gigantiska jäklarna.....

Man gråter för minsta lilla motgång (och framgång) det räcker ibland med att kolla på William så kunde jag börja gråta. Eller att ta beslut om saker var inte på tal om, ångest deluxe. 
Inte visste jag att man kunde blöda i upp till 6 veckor efter förlossningen. (Karma för att man slipper mensen när man är gravid?) 
Eller att moderkakan är så stor att man krystar ut en halv bebis till.... 
att man blir om möjligt ännu mer känslig cirka 3 dagar efter förlossningen när mjölken börjar rinna till lite, jag fick för mig att jag ville bo på sjukhuset för alltid och att åka hem med William var livsfarligt. 

Att beskyddarinstinkten startar 2 sekunder efter förlossningen, jag Kunde inte ens kolla på när de tog hans blodprov i början och han blev ledsen. Resulterade i krokodiltårar för min del och känslan att vilja knocka den onda sköterskan som kom med sprutan😊

Det var verkligen det coolaste jag varit med om att få upp Kims och min son på bröstet efter förlossningen, känslan går inte att beskriva. Men jag var inte beredd på alla känslor som kom därefter och är nog fortfarande inte i fas med mig själv. 
För så här trött som jag varit i tre veckor visste jag inte var möjligt, att två timmar ihängande sömn är mitt nya lyxliv nu. 

Och att amma är det mysigaste som finns ligger det endel sanning i. Den stora sanningen är att det gör skinflått ont i bröstvårtorna innan de blir lite härdade av att existera som mjölkkranar varannan timme. Och den återkommande frågan varje amning är om han får i sig tillräckligt mycket bröstmjölk även om han stabilt går upp i vikt....
Att gå (läs gungade, hoppande, vaggande) nätterna långa för att bebis har ont i magen samtidigt som jag går igenom exakt vad jag ätit dygnet innan för att fundera ut vad som kan resulterat i detta magknip. Slutar med att min lista är så lång på mat att undvika att jag uppfunnit den nyaste dieten i världen... amningsdieten. Vilket innebär att listan på godkända livsmedel är typ vatten och gurka. 

Och jag förstår att många nyblivna föräldrar separerar kort tid efter första barnet kommit för det är en jäkla prövning att gå igenom detta. Och det kan inte vara lätt att som man hänga med i alla känslosvängar vi kvinnor hamnar i men jag kan garantera att det inte är lätt att uppleva dom heller. 
Speciellt inte samtidigt som det är hormonkris i kroppen, bröstvårtorna blöder lika mycket som ditt stackars underliv, trötthet har fått en ny betydelse, din nya amningsdiet är påbörjad och känslan av att din sambo lever lyxliv med 4 timmars sömn per natt. 

Det konstigaste är att skulle någon fråga mig om jag kommer göra om det? Så är svaret ja alla dagar i veckan. 💚

Malin

Alla känslor på en o samma gång. Men lite har jag faktiskt "varnat" dig. Som att gravidhjärnan är inget mot amningshjärnan.. att man faktiskt blöder massor efteråt, att det inte är säkert att amningen funkar ens.. att man inte alltid sover... men som du säger när man tittar på det lilla knytet o man känner hjärtat nästan går sönder av kärlek. ❤️❤️

Svar: Skillnad på att höra saker och själv uppleva dom, för endel är ju amningen felfri och för vissa sover barnen 3-5 timmar i rad direkt 😅
linagillman.blogg.se

Frida

Var som under min förlossning med Elsa , jag klagade över att jag var så trött under förlossningsarbetet (då Elsa ville sätta igång under natten). Då sa barnmorskan " sova får du göra när barnet är 18 år, men då kommer du inte kunna sova pga oroligheter" . Tack för den sparken ;) Det låter klyschigt när man är i den jobbigaste perioden med noll sömn, men det blir faktiskt bättre. Kämpa! :)

Svar: Haha ja man tyckte man var trött då 😅 inget om man jämför med nu😂
Det är en tröst att det blir bättre 💚
linagillman.blogg.se

Mia

Amningsdieten, den hade jag nästan glömt! Men Isabel (mitt första barn), levde jag på växtbaserade "mjölk"produkter, madeldryck, soyghurt (soja är väldigt likt mjölkproteinet i mjölk så vissa barn reagerar på det också), m.m Men jag lovar, det finns MASSOR mat utan mjölkprotein t.o.m glass och choklad :D Man lär sig att undvika allt gasbildande och magknipsorsakande, typ lök och bönor, ibland kan även jordgubbar vara boven i dramat!

Fick också chocken när det kom till amning! Fick feber och frossa när mjölken väl rann till och gnisslade tänder när bröstvårtorna trasades sönder och blödde..

Ger du vattenbaserade d-droppar? Dom i olja kan också ge magont.

Och ett tips är att införskaffa en bärsjal eller sele om du har en bebis som vill vara nära väldigt mycket. Man blir mycket mer rörlig och mindre låst. Jag har en trikåsjal som jag använder till vår 3,5 månaders dagligen, helt underbart! :)

Hoppas ni får bukt på magontet och det blir bättre! Och tänk på att många ammande bebisar får en ökningsfas runt 3 månader och vill amma heeela tiden, många tror då att deras mjölk inte räcker till eller att bebisen inte blir mätt men det är bara att dom tuttar mer för att öka på produktionen :)

Svar: Tack för en bra kommenter :) har inte funderat på om det kan vara mjölkproteinet. Just nu är jag öppen för det mesta!
Känns som William vill amma hela tiden ju med och då är han bara fyra veckor 😅
linagillman.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress